Sunday, March 18, 2007

Tabloid snobberi

VG gir LCD Soundsystem terningkast seks og Mika terningkast en. Har det skjedd noe med musikkritikken i Norges største avis?

Verdens Gang er altså avisen som ga Turbonegers legendariske ”Apocalypse Dudes” terningkast tre. De har lenge (alltid?) blitt sett på som kunnskapsløse og uinteressante av forståsegpåere i musikklivet. På mange måter har de med dette bare fulgt opp sin tabloide og populistiske redaksjonelle linje i musikkredaksjonen. Kanskje ville det være feil at avisen som stadig er på folk flests side skulle fremstå som snobbete på musikksidene.

Men det kan virke som det er nye tider i emning. For den siste tiden har VG begynt å gi god kritikk til alternative, smått utilgjengelige og lite kommerse indie-band. For eksempel ga de nylig terningkast seks til elektropunkerne LCD Soundsystem og fem til Arcade Fire, to band som har vært svært så poppis blant kred-pressen (les: NME og Pitchfork) og indie-kids, men ikke akkurat bestselgere. Hadde platen kommet for ti år siden (da Apocalypse Dudes kom) tør jeg å tippe at platene hadde fått et par øyne mindre. Hvis de i det hele tatt hadde blitt anmeldt.

Omtrent samtidig har rikstabloiden gitt den engelsk-libanesiske popkometen Mika terningkast en. Oida. VG har da for vane å gi musikk som gjør det godt på sin selvtittulerte singelliste i det minste middels god kritikk. Så lenge musikken ikke er fatalt mongodårlig i hvertfall. Og Mikas ”Grace Kelly” er for tiden på tredjeplass på listen. Jeg antar at grunnen til at VG har lagt seg på denne linjen er for å være i takt med leserne (som jo er folk flest) og ikke frastøte seg de som digger Britney Spears og Robbie Williams (som tross alt er ganske mange flere enn de som digger The Shins og Clap Your Hands Say Yeah).

Betyr dette så at det er nye tider i VGs musikkredaksjon? Ønsker de ikke lenger å tekke de store leserskarene? En forklaring på endringen kan rett og slett være anmelderkorpset. De to anmeldelsene jeg har brukt som eksempel er skrevet av Thomas Talseth, en kar som ligger nærmere feinschmeckere som P3-sjef og tidligere Dagbladet-anmelder Håkon Moslet og Sigrid Hvidsten. Forklaringen kan ligge i den indie-rettede anmelderens egen integritet. Men den kan også ligge i at VG har innsett at de som faktisk leser (og bryr seg om) musikkanmeldelsene er musikkinteresserte folk som nettopp har den samme musikalske legningen som Talseth og co.
Alle de som kjøper Black Eyed Peas gjør det jo ikke på grunn av anmeldelsene. Da hadde de nok brukt pengene på noe annet.