Tuesday, November 21, 2006

Jetset-avlat for de engasjert-intellektuelle

Miljøbevist idealist men likevel glad i turer med Norwegian til europeiske storbyer? Ikke noe problem. Fremtiden i våre hender har løsningen: klimabilletten.



Et av de engasjert-intelektuelles store dilemmaer er endelig løst. Oppdagelseslystne og utadvendte som de er, er det lite som faller så godt i smak som en større eller mindre reise utenlands. Europeiske storbyer er en slager, gjerne de tidligere øst-europeiske, ”uoppdagede” byene (Les: Tallin, Krakow osv.). Siden denne arten stort sett er å finne på våre høyere utdanningsinstitusjoner, enten som gjeldstyngede studenter eller som lavtlønnede stipendiater, har de siste årenes lavprisrevolusjon i luften vært en velsignelse. Nå kan man ta både to og fire reiser i året til diverse metropoler.

Det er bare et problem. Det forurenser noe helt forferdelig. De engasjert-intellektuelle er idealistiske på mange plan. De er mot Bush, for palestinerne, mot WTO og Verdensbanken, for miljøet. Og det er dette siste som er problemet. Målet om mindre utslipp av klimagasser får en slitsom og upraktisk personlig dimensjon når de selv skal ut og reise. Man må ta en vanskelig beslutning: skal man følge de høyt hevede idealer om Kyoto-protokollens fortreffelighet eller skal man hengi seg til utreisetrangen?

Nå er løsningen her. Gjør begge deler! Fremtiden i våre hender har nå lansert Mitt klima-billetten. Med denne kan du betale for de klimagassene du bidrar til å slippe ut ved en hvilken som helst flyreise. Du plotter enkelt inn avreisested og destinasjon, legger igjen dine personlige opplysninger og plastkortnummer, og vips så har du god samvittighet! Herlig for rike vestlige mennesker med et minimum av moral og rettferdighetssans.

Dette kan fort bli sett på som en slags moderne avlat. Vi betaler og er kvitt vårt samvittighetsnag for den fæle forurensningen vi bedriver bare for å hygge oss. Det kan kritiseres på samme måte som TV-aksjonen; et enkelt kjøp av god samvittighet når vi egentlig skulle gjort så mye mer for verden. Men i motsetning til den opprinnelige avlatshandelen har denne ordningen en høyst reel virkning. Pengene er ikke bare en botshandling for slemme og velstående nordmenn, de går til prosjekter som motvirker den negative klimautviklingen. På denne måten kan vi hver gang vi tar en tur med fly betale tilbake til naturen det vi ødelegger. Så neste gang du skal fly – kjøp deg klimabillett!

3 comments:

Anonymous said...

Veldig bra. Herlig faktisk. Jeg lover herved at jeg alltid skal gjøre dette!
-Olivia- xxx

Anonymous said...

Jeg siterer fra Fremtiden i våre henders forklaring av hva som skjer med pengene: "Med Mitt klima kan du veie opp for dine klimagassutslipp fra flyreiser gjennom å støtte klimaprosjekter som reduserer utslipp av klimagasser i fattige land. Vårt formål med mitt klima er å skape bevissthet rundt utfordringene fra klimagassutslipp knyttet til flytrafikk. Vi ønsker å fokusere på at det er rike land som står for mesteparten av klimautslippene, mens det er fattige folk i fattige land som klimaendringene går hardest utover. Mitt klima bidrar til bærekraftig utvikling lokalt og reduserer utslippene i fattige land ved å investere i ren energi."

Min mening:
Det er vel og bra å hjelpe fattige land, men jeg synes det er litt rart å takle utslippsproblematikken i vesten ved å betale penger til de fattige. Når det som Framtiden i våre hender selv korrekt påpeker er slik at det er i det rike vesten at utslippene i hovedsak skjer må jo tiltakene for å minke utslippene skje der. Ikke i den fattige delen av verden.
-byeskille.net-

Kjetil Kjær Andersland said...

Vel, nå er det jo sånn at klimaendringer og - utslipp er en global problematikk slik at selv om de største utslippene skjer i rike land, sprer de seg og skaper problemer over hele verden. Dessuten ser vi at fattige land prioriterer rask industralisering fremfor miljøvennlighet. Dermed kan land som Kina og India fort bli den største trusselen mot miljøet. Derfor er dte viktig å hjelpe slike land med utslippsreduksjon. I "Vesten" er både økonomien og teknologien god nok til å stå for dette selv.